۱۴۰۳/۰۷/۰۸

۱۷:۵۹

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.
کد خبر: ۳۷۵۶

اقتصاد معاصر - سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل: در کتب درسی بار‌ها با عنوان جاده ابریشم مواجه شده‌ایم؛ مسیری که از چین آغاز و از مسیر ایران به سوی اروپا و روم باستان پیش می‌رفت. جذابیت چنین مسیری که اقتصاد جهان را به هم پیوند می‌زد برای ما ایرانیان بسیار بوده است. در سالیان اخیر موقعیت جغرافیایی کشورمان موجب شکل‌گیری دوباره این ایده شد که می‌توانیم در چهار راه جهانی نقش میانجی را ایفا کنیم. اما اکنون در قرن پانزدهم شمسی با دنیا و ژئوپلیتیک جدید روبه‌رو هستیم. تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جهان جدید و شکل‌گیری قدرت‌های نوین، نیازمند ایفای نقش جدیدی بوده که با دوران باستان متفاوت است. برخلاف گذشته که مسیر شرق-غرب تنها گزینه کریدوری ایران بود، امروزه مسیر شمال-جنوب نیز به یک گزینه مهم تبدیل شده است. 


در این بین محدودیت منابع و سرمایه در کشور، ضرورت اولویت‌بندی در سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. این موضوع که از بین دو گزینه شرق-غرب و شمال-جنوب کدام یک دارای اولویت بیشتر و نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتری بوده، دارای اهمیت است. بدون شک تصمیم‌گیری در این باب نیازمند شناخت دقیق ابعاد گوناگون پیامدی شکل‌گیری هر دو کریدور است. 

 

رویایی که ساخته شد 

 

در سال ۲۰۰۰ سه کشور هند، روسیه و ایران از ایده شکل‌گیری مسیر جدیدی از بنادر اروپایی روسیه تا بندر بمبئی هند صحبت کردند. مسیری که جایگزینی برای مسیر کانال سوئز خواهد بود و در ابتدا رویایی به نظر می‌رسید. براساس آزمایش فدراسیون انجمن‌های حمل‌ونقل کالای هند در سال ۲۰۱۳، این مسیر ۳۰ درصد ارزان‌تر و ۴۰ درصد کوتاه‌تر از مسیر کانال سوئز است. بدین ترتیب رویای دست یافتنی‌‌ای به نظر می‌رسید که براساس آمار‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲ میلیون تن بار را جابه‌جا کرده و درحال گسترش است. از سال ۲۰۰۰، زیرساخت‌های بسیاری ساخته شد و در کشور‌های عضو، زیر ساخت‌های جاده‌ای ریلی و دریایی بسیاری شکل گرفت.


از سویی دیگر کریدور شمال-جنوب امروزه تنها محدود به دو کشور روسیه و هند نیست. بازار کشور‌های شمال و شرق اروپا، کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز در شمال ایران و در جنوب کشور‌های حاشیه خلیج فارس، شاخ آفریقا و جنوب آسیا همگی می‌توانند بازیگران کریدور شمال-جنوب باشند. بدین ترتیب یک وجهه بین‌المللی پیدا کرده و از شکل یک قرارداد سه‌جانبه خارج شده است. 

 

رقابت برای رویای راه ابریشم جدید 

 

شی جینگ پینگ در سال ۲۰۱۳، ایده کمربند و جاده را معرفی کرد؛ ایده‌ای که یادآور راه ابریشم باستانی بود. براساس این ایده راه ابریشم خشکی از سه مسیر شمالی، میانی و جنوبی استفاده می‌کند. برخلاف کریدور شمال-جنوب که هر سه مسیر آن از ایران عبور می‌کند، تنها مسیر جنوبی طرح کمربند و جاده از ایران عبور می‌کند و دو مسیر دیگر از روسیه و دریای خزر می‌گذرد. بدین ترتیب مسیر جنوبی با دو رقیب جدی روبه‌رو است، خصوصا در قسمت میانی، کشور‌های عضو سرمایه‌گذاری خوبی در این مسیر انجام داده‌اند. با این حال مساله اصلی در باب این کریدور، وجود بازیگران غربی است که این سوال را مطرح می‌کند که آیا با وجود مسیر‌های جایگزین همچون مسیر میانی، آیا به وابستگی به مسیر ایران تن خواهند داد یا خیر؟ که تا حدودی پاسخ آن مشخص است. 

 

یک تیر و چند نشان با کریدور شمال-جنوب 

 

از بین دو مسیر شرق-غرب و شمال-جنوب، کریدور شمال-جنوب مورد توجه مسؤولان کشور در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم قرار گرفته است اما چه شاخصه‌هایی موجب این انتخاب شده است؟


برخلاف کریدور شرق-غرب که یک سر آن به کشور‌های غرب‌گرا یا اروپایی متصل می‌شود، در کریدور شمال-جنوب تمامی بازیگران اصلی یا همچون روسیه همسو هستند یا همچون هند نقش میانی و غیرمتعهد را بازی می‌کنند. به طور کلی روابط نزدیک هند و آمریکا نیز نمی‌تواند سنگی بر سر راه کریدور باشد. نخست به این دلیل که وجود آب‌های آزاد، وابستگی به هند را صفر نگه می‌دارد و هند تنها یک بازیگر مبدا و مقصد خواهد بود. دوم این که هند از دوران شوروی سعی کرده تا نقش یک بازیگر غیرمتعهد را ایفا کند و روابط مثبتی را با روسیه حفظ کرده است. به طور مشابهی در شرایط بحرانی، روابط بین روسیه و غرب و گرایش روسیه به سمت بازار‌های شرقی، این فرصت پدید آمده که ایران بتواند علاوه بر افزایش روابط تجاری خود با روسیه، مسیر ترانزیتی خود را در بین تجار و شرکت‌های روسی جانمایی کند.


جایگاه ویژه ایران در کریدور شمال-جنوب ویژگی مهم دیگر تلقی می‌شود. در واقع عبور هر سه مسیر کریدور شمال-جنوب از ایران انحصاری است، در حالی که کریدور شرق-غرب در رقابت با دو مسیر شمالی و میانی بوده که کشور‌های عضو در این دو، از جمله آذربایجان و قزاقستان سرمایه‌گذاری بسیاری برای راه‌اندازی آن کرده‌اند.


یکی از مزایای مهم جغرافیایی کشور، قرارگیری ایران بین کشور‌های محصور در خشکی آسیای مرکزی و آب‌های آزاد است. با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، ایران به مسیر اتصال کشور‌های آسیای مرکزی و آب‌های آزاد جهانی تبدیل خواهد شد. بدین ترتیب نقش اقتصادی و سیاسی ایران در این کشور‌ها را افزایش خواهد داد.


سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های شرقی-غربی کشور تنها موجب اتصال کشور با همسایگان شرقی یا غربی خواهد بود اما ایجاد زیرساخت‌های ریلی برای کریدور شمال-جنوب می‌تواند مناطق شمالی کشور از شمال شرق تا شمال غرب را به آب‌های آزاد متصل کند. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد زیرساخت ترانزیتی، مناطق صنعتی و مصرفی کشور نیز به آب‌های آزاد جهانی متصل می‌شوند. بدین ترتیب با یک تیر دو نشان را هدف خواهیم گرفت.


در سال‌های اخیر تاکیدات بسیاری بر توسعه مناطق جنوب شرقی کشور با عنوان توسعه مکران صورت گرفته است. از سویی دیگر بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر اصلی کریدور شمال-جنوب شناخته می‌شود. توسعه بندر فوق و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری کریدور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه مکران باشد. به طور مشابهی توسعه بندرعباس که دیگر بندر مهم کریدور شمال-جنوب است، می‌تواند به توسعه استان هرمزگان کمک شایانی کند. بدین ترتیب قدم مهمی برای توسعه مکران و برخی از استان‌های جنوبی برداشته خواهد شد.


یکی از مسائل پیش روی مسیر جنوبی کریدور شرق-غرب برای کشورمان، عبور آن از ترکیه است. درحالی که آذربایجان بازیگر اصلی و فعال کریدور میانی، شریک راهبردی ترکیه است. بدین ترتیب، این خطر که ترکیه خواهان استفاده از مسیر میانی به جای مسیر ایران باشد وجود دارد. درحالی که چنین خطری، از یک‌سو به دلیل انحصار ایران در سه مسیر و از سویی به دلیل نبود منطق اقتصادی و زمانی از هرگونه مسیر مشابه، برای کریدور شمال-جنوب وجود ندارد.


یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که به کریدور شمال-جنوب اولویت می‌بخشد، بالفعل بودن کریدور فوق است. بدین معنی که هم‌اکنون نیز از مسیر کریدور شمال-جنوب، ترانزیت صورت می‌گیرد. با این حال گفتنی است که کریدور فوق همچنان ظرفیت بیشتری برای راه‌اندازی دارد. به طور مثال در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲ میلیون تن در مسیر‌های سه گانه این کریدور ترانزیت صورت گرفت. از سویی براساس سند نقشه راه توسعه مسیر شرقی کریدور بین ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان، افزایش ظرفیت فقط در مسیر شرقی به ۲۰ میلیون تن هدف گذاری شده است. آذربایجان نیز اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۳۰ میلیون تن بار را بپذیرد.


بدین ترتیب کریدور شمال-جنوب با توجه به ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند خشاب پری به کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب اعطا کند. مزایای گوناگون این کریدور و موقعیت انحصاری ایران در این کریدور می‌طلبد تا مسؤولان کشوری برای راه‌اندازی آن، علاوه بر آن که اقدام کنند، همواره پیشنهادات و ایده‌های متعددی برای شکل‌گیری آن ارائه دهند.




ارسال نظرات

مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
چرا سود سهام عدالت پرداخت نمی شود؟
انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
کاهش التهاب خودرو یک روز پس از تنش
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
واردات ۱۱ میلیارد خودرو به ایران در ۱۲ سال گذشته
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن‌سازی با رونق پیش فروش مسکن
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی راهی استانبول شد
تعویق انتخابات هیئت‌مدیره نظام مهندسی به نفع یک جریان خاص
آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی
قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی در راه‌آهن
از هر ۴ مشترک خانگی، یکی پرمصرف است
بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟
چگونه می‌توان بر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق غلبه کرد؟
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
دلار ریخته و مشتری گریخته
تخلف وزارت کار در افزایش ندادن حقوق کارگران معدن
۱۷ ناشر ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام پرداختند
رشد ۴۳ درصدی سهام شناور شرکت‌های بورس تهران در ۶ سال اخیر
توضیحات رئیس مجمع واردات درباره رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
محدود شدن دامنه نوسان چه اثری بر معاملات بازار بورس داشت؟
ورود ۸ همت نقدینگی به کارگزاری‌ها در هفته نخست مهر ماه
تصویب گواهی کاهش انتشار آلایندگی در کمیته فقهی سازمان بورس
اعلام شرایط جدید پیش فروش وانت پراید ۱۵۱ + جدول
دستور عارف برای پرداخت مطالبات چایکاران
فروش ۹۶ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت
قیمت رهن و اجاره آپارتمان در ستارخان امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
نیاز سالانه واردات برنج چقدر است؟
۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است
پالس مثبت بسته محرک ۸۰۰ میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
۸ راهکار کلیدی برای نجات صنعت برق کشور از ناترازی
مدیریت رفتارهای هیجانی اقتصادی قیمت ارز را کاهش داد
خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد
بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس
قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
قیمت روز تلویزیون‌های ال جی در بازار ۸ مهر ۱۴۰۳
چه خبر از بازار مسکن این روزهای منطقه ۱۶
نسبت سود واردات کدام کالاها بیشتر است؟ + جدول
۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
رشد تجارت خارجی با احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی
بیت‌کوین از روند صعودی خود باز ماند؟
آخرین وضعیت واردات برنج + جزئیات
پیشنهاد توزیع سبدکالا ۵ میلیونی بین کارگران
متروکه شدن کالای وارداتی ۲۰ روز بعد از اخطار به صاحب کالا
دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف
آدرس غلط بانک‌ها؛ وام نهضت ملی مسکن در بن‌بست؟
میزان افرایش قیمت لبنیات مشخص شد
وزارت جهاد مکلف به تامین سالانه ۳۰ درصد بذر کشاورزان است
دلار بعد از کاهش هیجان اتفاقات لبنان به ثبات قبلی بازمی‌گردد
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
اقداماتی که به خودکفایی گندم منجر شد/چالش‌های تولید گندم چیست؟
تعیین سقف اجاره مسکن فراموش شده است
تمامی کارت‌های سوخت به مالکان تحویل داده خواهد شد
آغاز حراج شمش طلا از ساعت۱۲ امروز/حراج سکه فردا برگزار می‌شود
از وضعیت بورس تا واردات برنج
خبر مهم وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران + مشمولان
تغییرات قیمت برخی از کالا‌های های اساسی در یک ماه+ جدول
قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی در بازار آزاد یکشنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۳
ایران چه میزان کالا به کشورهای اوراسیا صادر کرد؟
وظیفه شناسایی خانه‌ خالی برعهده کیست؟
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
توزیع توکن همستر انجام شد
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی

تورم ماهانه در ادامه روند نزولی خود، در شهریور امسال به ۱.۷ درصد رسید که در صورت تکرار این رقم در ۶ ماه باقی‌مانده سال، تورم سالانه و نقطه به نقطه به کانال ۲۰ درصدیِ مد نظر بانک مرکزی خواهد رسید.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی

با آن‌که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است اما در این منطقه برخی واحد‌های مسکونی با قیمت‌های نجومی بالاتر از این عدد در سکو‌های اینترنتی آگهی شده‌ است.

خبرنگار «اقتصاد معاصر» از بازار ارز گزارش می‌دهد

دلار ریخته و مشتری گریخته

بازار ارز غیررسمی مدتهاست مشتری درست و حسابی ندارد و یکی از آخرین انتخاب‌های مردم برای حفظ ارزش دارایی است، امروز دیگر خبری از صف‌های دلار مثل سال‌های 97 و 98 نیست، به گفته کارشناسان، ذخایر ارزی کشور به قدری مناسب است که تکانه‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار اثری ندارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر کمتر سراغ این بازار آمده‌اند اما باید محلی مناسب برای...

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس

بهبود آمار‌ها در بورس در دو مولفه جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری، نشان از عزم بازار سرمایه برای تخلیه هیجانات و رسیدن به تعادل در کوتاه‌مدت دارد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.

رییس بخش ذرت موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید «ذرت» در کشور

علی ماهرخ، رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» تحلیلی کلان از شرایط ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای کشور ارائه داد.