۲۴/آبان/۱۴۰۴ | ۱۴:۴۳
خداحافظی بازار با خودرو‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان + قیمت اقدام‌های دولت چهاردهم در جمع‌آوری گازهای مشعل کم‌نظیر است قیمت روز گوشی ۲۴ آبان ۱۴۰۴ فرابورس ایران هفده‌ساله شد بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ + جدول میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود بررسی همسان‌سازی نرخ حق‌العمل بنزین و نفت‌گاز ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد افزایش ۶ درصدی پرواز‌های عبوری از آسمان ایران پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد آغاز واریز وجه پیش‌فروش جدید سکه از امروز آیا آبان ماه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش می یابد؟ صنایع نیروگاه خورشیدی بزنند، برقشان قطع نشود عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود معبد ۱۵۰۰ ساله چین در آتش سوخت + فیلم جدول رده‌بندی مدالی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۲۵ نایب قهرمانی مجید هاشم بیگی در موی تای وزیر نیرو: انتقال آب خلیج‌فارس به تهران صرفه اقتصادی ندارد خبر مهم درباره افزایش حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق کارمندان+تغییرات بزرگ در فیش حقوقی فیش حقوقی بازنشستگان مشمول آیتم رفاهیات خواهد شد اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده با تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی آغاز شد+ جزئیات مشمولان و زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی + مبلغ و جزییات برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ پرواز تهران- سهند به مهرآباد بازگشت بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو تصویب شد صادق:اعتماد روس‌ها در خط‌آهن رشت-آستارا جلب شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ آغاز بارش باران و برف در ۱۹ استان از امروز هواشناسی تهران هشدار داد؛ بالاخره تهران بارانی می‌شود رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود تولید پنل‌های خورشیدی ایران مطابق تکنولوژی روز جهان است گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ با کمتر از یک میلیارد تومان در کجا می‌توان خانه خرید؟ ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده داریم/ ۳ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها ورودی‌های آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس مسدود شد ۱۹ درصد مشترکان خانگی برق استان تهران پرمصرف هستند هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد جدول مدالی بازیهای کشورهای اسلامی ریاض جمعه ۲۳ آبان ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد تاریخ پیش فروش بلیط قطار آذر ۱۴۰۴ پرداخت وجه معامله در بنگاه‌های املاک ممنوع شد طرح ملی مدیریت مصرف انرژی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود تهران بدون بارش چه خواهد کرد؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است اعمال جرائم سنگین برای مشترکان پرمصرف آب تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ رکوردشکنی بی‌سابقه در تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد کاهش بی‌سابقه پوشش برفی کشور اجاره‌نشین‌ها مستاجر دولت می‌شوند ماینرها؛ متهمان ردیف اول اما پنهان ناترازی برق کشور دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد کریدور شمال غرب کشور تا پایان دولت چهاردهم تکمیل می شود پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید پیامک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به سرپرستان خانوار برای ثبت حساب نیروگاه‌های سیکل‌ساده گازی به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذر از هفته پیش رو ساعت پخش و تکرار مسابقه پانتولیگ شبکه سه با اجرای گلزار توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود وضعیت راهها امروز ۲۲ آبان؛ ترافیک سنگین در محور چالوس زمان و نحوه ثبت نام اعتکاف حرم امام رضا ۱۴۰۴ + هزینه جزئیات تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی ۱۴۰۴ جزییات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۵ جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ واردات ۷۴ هزار تن برنج برای تنظیم بازار داخلی پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک مقایسه قیمت دارو قبل و بعد حذف ارز ۴۲۰۰+ جدول تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت اولویت واردات با گوشت است نه دام زنده هشدار درباره سایت‌های جعلی اسقاط خودروهای فرسوده قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ ثبت نام وانت نیسان سایپا به‌صورت اقساطی ویژه آبان ۱۴۰۴+ شرایط و لینک تعدیل این کارمندان ممنوع شد چرا کالای ایرانی در بازار عراق ۱۷ درصد گران‌تر تمام می‌شود؟ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای کشنده فاو ۴۶۰ توسط سیباموتور تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ فهرست کالاهای مجاز رویه ملوانی بلندتر شد+ اسامی شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد ثبت نام سایپا امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۴ + لینک و شرایط ثبت نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است صدور مجوز واردات ۵.۵ میلیون تن نهاده دامی توسط ستاد تنظیم بازار قیمت روز گوشی ۱۷ آبان ۱۴۰۴ اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس کاهش میانگین روزهای توقف نمادهای سهام در مهر امسال رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس طی هفته گذشته موافقت سازمان بورس با تاسیس صندوق صدور و ابطال طلا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ قالیباف: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند اقدامات بانکی است تشکیل ستاد ساماندهی گمرک در وزارت اقتصاد/ خصوصی سازی به گمرکات رسید کاهش ۱۲ درصدی عبور کالا از مرزها مشکل اصلی اقتصاد تحریم داخلی است معاون بانک مرکزی: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ حذف نشده است وزیر اقتصاد: اصلاح سیاست‌های ارزی و تسهیل تأمین مالی در دستور کار دولت قرار دارد سبحانیان: تمامی اصناف تا پایان سال مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند وزیر اقتصاد: تفویض حداکثری اختیارات بانکی و مالیاتی به استان‌ها در دستور کار است عراقچی: به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است تاکید وزیر اقتصاد بر ادغام کامل بانک آینده در بانک ملی بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۷:۵۹ ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
کد خبر:۳۷۵۶

اقتصاد معاصر - سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل: در کتب درسی بار‌ها با عنوان جاده ابریشم مواجه شده‌ایم؛ مسیری که از چین آغاز و از مسیر ایران به سوی اروپا و روم باستان پیش می‌رفت. جذابیت چنین مسیری که اقتصاد جهان را به هم پیوند می‌زد برای ما ایرانیان بسیار بوده است. در سالیان اخیر موقعیت جغرافیایی کشورمان موجب شکل‌گیری دوباره این ایده شد که می‌توانیم در چهار راه جهانی نقش میانجی را ایفا کنیم. اما اکنون در قرن پانزدهم شمسی با دنیا و ژئوپلیتیک جدید روبه‌رو هستیم. تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جهان جدید و شکل‌گیری قدرت‌های نوین، نیازمند ایفای نقش جدیدی بوده که با دوران باستان متفاوت است. برخلاف گذشته که مسیر شرق-غرب تنها گزینه کریدوری ایران بود، امروزه مسیر شمال-جنوب نیز به یک گزینه مهم تبدیل شده است. 


در این بین محدودیت منابع و سرمایه در کشور، ضرورت اولویت‌بندی در سرمایه‌گذاری را می‌طلبد. این موضوع که از بین دو گزینه شرق-غرب و شمال-جنوب کدام یک دارای اولویت بیشتر و نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتری بوده، دارای اهمیت است. بدون شک تصمیم‌گیری در این باب نیازمند شناخت دقیق ابعاد گوناگون پیامدی شکل‌گیری هر دو کریدور است. 

 

رویایی که ساخته شد 

 

در سال ۲۰۰۰ سه کشور هند، روسیه و ایران از ایده شکل‌گیری مسیر جدیدی از بنادر اروپایی روسیه تا بندر بمبئی هند صحبت کردند. مسیری که جایگزینی برای مسیر کانال سوئز خواهد بود و در ابتدا رویایی به نظر می‌رسید. براساس آزمایش فدراسیون انجمن‌های حمل‌ونقل کالای هند در سال ۲۰۱۳، این مسیر ۳۰ درصد ارزان‌تر و ۴۰ درصد کوتاه‌تر از مسیر کانال سوئز است. بدین ترتیب رویای دست یافتنی‌‌ای به نظر می‌رسید که براساس آمار‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲ میلیون تن بار را جابه‌جا کرده و درحال گسترش است. از سال ۲۰۰۰، زیرساخت‌های بسیاری ساخته شد و در کشور‌های عضو، زیر ساخت‌های جاده‌ای ریلی و دریایی بسیاری شکل گرفت.


از سویی دیگر کریدور شمال-جنوب امروزه تنها محدود به دو کشور روسیه و هند نیست. بازار کشور‌های شمال و شرق اروپا، کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز در شمال ایران و در جنوب کشور‌های حاشیه خلیج فارس، شاخ آفریقا و جنوب آسیا همگی می‌توانند بازیگران کریدور شمال-جنوب باشند. بدین ترتیب یک وجهه بین‌المللی پیدا کرده و از شکل یک قرارداد سه‌جانبه خارج شده است. 

 

رقابت برای رویای راه ابریشم جدید 

 

شی جینگ پینگ در سال ۲۰۱۳، ایده کمربند و جاده را معرفی کرد؛ ایده‌ای که یادآور راه ابریشم باستانی بود. براساس این ایده راه ابریشم خشکی از سه مسیر شمالی، میانی و جنوبی استفاده می‌کند. برخلاف کریدور شمال-جنوب که هر سه مسیر آن از ایران عبور می‌کند، تنها مسیر جنوبی طرح کمربند و جاده از ایران عبور می‌کند و دو مسیر دیگر از روسیه و دریای خزر می‌گذرد. بدین ترتیب مسیر جنوبی با دو رقیب جدی روبه‌رو است، خصوصا در قسمت میانی، کشور‌های عضو سرمایه‌گذاری خوبی در این مسیر انجام داده‌اند. با این حال مساله اصلی در باب این کریدور، وجود بازیگران غربی است که این سوال را مطرح می‌کند که آیا با وجود مسیر‌های جایگزین همچون مسیر میانی، آیا به وابستگی به مسیر ایران تن خواهند داد یا خیر؟ که تا حدودی پاسخ آن مشخص است. 

 

یک تیر و چند نشان با کریدور شمال-جنوب 

 

از بین دو مسیر شرق-غرب و شمال-جنوب، کریدور شمال-جنوب مورد توجه مسؤولان کشور در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم قرار گرفته است اما چه شاخصه‌هایی موجب این انتخاب شده است؟


برخلاف کریدور شرق-غرب که یک سر آن به کشور‌های غرب‌گرا یا اروپایی متصل می‌شود، در کریدور شمال-جنوب تمامی بازیگران اصلی یا همچون روسیه همسو هستند یا همچون هند نقش میانی و غیرمتعهد را بازی می‌کنند. به طور کلی روابط نزدیک هند و آمریکا نیز نمی‌تواند سنگی بر سر راه کریدور باشد. نخست به این دلیل که وجود آب‌های آزاد، وابستگی به هند را صفر نگه می‌دارد و هند تنها یک بازیگر مبدا و مقصد خواهد بود. دوم این که هند از دوران شوروی سعی کرده تا نقش یک بازیگر غیرمتعهد را ایفا کند و روابط مثبتی را با روسیه حفظ کرده است. به طور مشابهی در شرایط بحرانی، روابط بین روسیه و غرب و گرایش روسیه به سمت بازار‌های شرقی، این فرصت پدید آمده که ایران بتواند علاوه بر افزایش روابط تجاری خود با روسیه، مسیر ترانزیتی خود را در بین تجار و شرکت‌های روسی جانمایی کند.


جایگاه ویژه ایران در کریدور شمال-جنوب ویژگی مهم دیگر تلقی می‌شود. در واقع عبور هر سه مسیر کریدور شمال-جنوب از ایران انحصاری است، در حالی که کریدور شرق-غرب در رقابت با دو مسیر شمالی و میانی بوده که کشور‌های عضو در این دو، از جمله آذربایجان و قزاقستان سرمایه‌گذاری بسیاری برای راه‌اندازی آن کرده‌اند.


یکی از مزایای مهم جغرافیایی کشور، قرارگیری ایران بین کشور‌های محصور در خشکی آسیای مرکزی و آب‌های آزاد است. با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، ایران به مسیر اتصال کشور‌های آسیای مرکزی و آب‌های آزاد جهانی تبدیل خواهد شد. بدین ترتیب نقش اقتصادی و سیاسی ایران در این کشور‌ها را افزایش خواهد داد.


سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های شرقی-غربی کشور تنها موجب اتصال کشور با همسایگان شرقی یا غربی خواهد بود اما ایجاد زیرساخت‌های ریلی برای کریدور شمال-جنوب می‌تواند مناطق شمالی کشور از شمال شرق تا شمال غرب را به آب‌های آزاد متصل کند. بدین ترتیب علاوه بر ایجاد زیرساخت ترانزیتی، مناطق صنعتی و مصرفی کشور نیز به آب‌های آزاد جهانی متصل می‌شوند. بدین ترتیب با یک تیر دو نشان را هدف خواهیم گرفت.


در سال‌های اخیر تاکیدات بسیاری بر توسعه مناطق جنوب شرقی کشور با عنوان توسعه مکران صورت گرفته است. از سویی دیگر بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر اصلی کریدور شمال-جنوب شناخته می‌شود. توسعه بندر فوق و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری کریدور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه مکران باشد. به طور مشابهی توسعه بندرعباس که دیگر بندر مهم کریدور شمال-جنوب است، می‌تواند به توسعه استان هرمزگان کمک شایانی کند. بدین ترتیب قدم مهمی برای توسعه مکران و برخی از استان‌های جنوبی برداشته خواهد شد.


یکی از مسائل پیش روی مسیر جنوبی کریدور شرق-غرب برای کشورمان، عبور آن از ترکیه است. درحالی که آذربایجان بازیگر اصلی و فعال کریدور میانی، شریک راهبردی ترکیه است. بدین ترتیب، این خطر که ترکیه خواهان استفاده از مسیر میانی به جای مسیر ایران باشد وجود دارد. درحالی که چنین خطری، از یک‌سو به دلیل انحصار ایران در سه مسیر و از سویی به دلیل نبود منطق اقتصادی و زمانی از هرگونه مسیر مشابه، برای کریدور شمال-جنوب وجود ندارد.


یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که به کریدور شمال-جنوب اولویت می‌بخشد، بالفعل بودن کریدور فوق است. بدین معنی که هم‌اکنون نیز از مسیر کریدور شمال-جنوب، ترانزیت صورت می‌گیرد. با این حال گفتنی است که کریدور فوق همچنان ظرفیت بیشتری برای راه‌اندازی دارد. به طور مثال در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲ میلیون تن در مسیر‌های سه گانه این کریدور ترانزیت صورت گرفت. از سویی براساس سند نقشه راه توسعه مسیر شرقی کریدور بین ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان، افزایش ظرفیت فقط در مسیر شرقی به ۲۰ میلیون تن هدف گذاری شده است. آذربایجان نیز اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۳۰ میلیون تن بار را بپذیرد.


بدین ترتیب کریدور شمال-جنوب با توجه به ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند خشاب پری به کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب اعطا کند. مزایای گوناگون این کریدور و موقعیت انحصاری ایران در این کریدور می‌طلبد تا مسؤولان کشوری برای راه‌اندازی آن، علاوه بر آن که اقدام کنند، همواره پیشنهادات و ایده‌های متعددی برای شکل‌گیری آن ارائه دهند.